מה זה פרסום מה זה יחסי ציבור ומה ההבדל ביניהם?

פרסום

שתף מאמר

שיווק, מיתוג, פרסום, יחסי ציבור… כל אלה הם מונחים שלרוב האנשים אומרים את אותו הדבר פחות או יותר. רוב בעלי העסקים- קטנים כגדולים פונים לאנשי מקצוע במטרה סופית אחת- להגדיל את המודעות למותג שלהם ולהגדיל מכירות.

על מנת לעשות זאת נכון אפשר ורצוי לבנות אסטרטגיה שיווקית נכונה שמתאימה לעסק ולקהל היעד ולהחליט על מה ואיפה להוציא את הכסף בצורה נכונה. בעלי עסקים שמעוניינים לשווק את המוצרים או השירות שלהם לעיתים פונים לחברת פרסום כאשר הם בעצם צריכים יחסי ציבור או איש שיווק ולהיפך- פונים לחברת יחסי ציבור כשכל מה שהם בעצם מחפשים זה פרסום. הבלבול נובע בעיקר מחוסר ההבנה שיש הבדל בין השניים.

 

פרסום:

פרסום זה כלי השיווק הפשוט והישיר ביותר שקיים. בין אם במדיה המודפסת או הדיגיטאלית, ברדיו או בטלוויזיה הוא עובד אותו הדבר- בעל העסק מעוניין לקדם שירות או מוצר מסוים, הוא פונה לחברת הפרסום שבונה עבורו קריאייטיב מוצלח ומודעה מתאימה אותה הוא יכול לפרסם במדיה שמתאימה לקהל היעד שלו. הלקוח שומע את הפרסומת ברדיו, או נתקל במודעה בעיתון ומחליט אם לרכוש את המוצר או השירות. מבחינת בעל העסק- הוא צריך לדעת איפה קהל היעד שלו נמצא על מנת לבחור את המדיה הנכונה לפרסום המודעה, לדאוג למודעה מושכת- רצוי עם הנחה או מבצע כלשהו, ולפרסם. הפרסום הוא מיידי, בולט ואם הוא מוצלח- הלקוח יצור קשר. מצד שני, פרסום הוא "קנוי". הלקוח הממוצע יודע ששילמו עבור המודעה לצורך הפרסום ואם הוא לא מחפש את השירות הספציפי שפרסמתם או שהמודעה לא משכה את תשומת ליבו הוא לא יקדיש לה תשומת לב.

פרסום בתשלום לוקח זמן וברוב המקומות יידרש בעל העסק לרכוש מספר מודעות מראש על מנת להבטיח את החדרת המותג והצלחת הפרסום- אך לא בכל מדיה ניתן לבדוק את העלות מול התועלת ואם הפרסום באמת הביא את הלקוחות וכיסה את העלויות. כמו כן ברוב העיתונים פרסום, גם כאשר מדובר בתוכן, יופיע תחת כותרת של 'תוכן שיווקי' מה שמיד משדר לקורא שמדובר בתוכן ששילמו עבורו והוא הופך לפחות אטרקטיבי.

 

איך תפרסמו נכון?

  1. בונים קריאייטיב נכון ומודעה מושכת
  2. מחליטים מהו התקציב שאתם מעוניינים להוציא
  3. בוחרים את המדיה המתאימה לקהל היעד
  4. עוקבים אחר הגעת הלקוחות- מאיפה הם מגיעים
  5. מנסים מספר מקומות פרסום במקביל בזה אחר זה או במקביל ומשווים תוצאות

 

יחסי ציבור:

יחסי ציבור הם תהליך ארוך יותר אשר לוקח זמן- יש צורך בהחדרת המוצר או השירות ולמתג אותו בצורה נכונה. בתוך יחסי ציבור נכנס לפעמים עניין הפרסום כחלק מהתוכנית השיווקית הנכונה לאותו עסק.

יחסי ציבור נועדו למתג את בעל העסק- להרחיב את ההיכרות שלו עם קהל היעד הקיים וקהל יעד פוטנציאלי. בדרך כלל זה נעשה על ידי שליחת מוצרים להתנסות, הזמנה לאירועים, התנסות בשירות, כתבות תוכן באתרים ועיתונים- ושימוש במוצר או בשירות בצורה עקיפה בכדי שיכנס למודעות של הציבור.

כאמור, יחסי ציבור לוקחים זמן וגם התוצאה אינה ישירה לפעולה שנעשית. גם אם התפרסמו מספר אייטמים על מוצר כלשהו אין זה אומר גל של רכישות למחרת וגם לא תמיד ניתן לדעת מי יגיע דרך המאמרים והכתבות. מה שכן, השם הופך למוכר וידוע בתחום, הלקוחות האמיתיים מנסים את המוצר וכותבים עליו חוות דעת אמיתית וניתן לנסות מספר דרכי שיווק במקביל ולראות מה מתאים.

 

איך עושים יחסי ציבור בצורה נכונה?

  1. בונים תוכנית יעדים- לאן רוצים להגיע ואיפה רוצים להתפרסם ביחד עם רשימת נושאים רלוונטית
  2. מכניסים את ההתנסות במוצרים ובשירות כחלק מתקציב השירות ולכן לא מסתפקים בשליחה של מוצר אחד או שניים אלא יותר
  3. בוררים איפה לפרסם מבחינת קהל היעד
  4. תוכן תוכן תוכן- כמה שיותר כתבות וראיונות ימתגו אתכם נכון- בעיקר אם גם תמיד תופיע באותו שם ותיאור מקצוע

 

במידה ואתם מתעניינים בפרסום ויחסי ציבור ומעוניינים לבנות תוכנית שיווקית שמתאימה לעסק שלכם- אתם מוזמנים ליצור קשר. 

אין תגובות

השאר תגובה

תגובה
Name
Email
Website