על תדמית העסק שלך כבר חשבת- מיצוב

image

שתף מאמר

מהו מיצוב ?

מיצוב מגדיר מה השירות או המוצר שאתם מציעים ללקוחותינו, באמצעות מיצוב נכון ניתן לפנות באופן מדויק לקהל היעד שלנו.המיצוב יקבע מה הלקוחות יחושו כלפי המוצר שלנו. זוהי נקודה חשובה מאד שצריך לתת עליה את הדעת.

מיצוב , בעצם ,הוא המעמד של המוצר בשוק – האופן שבו תופסים הלקוחות את המוצר וממקמים אותו ביחס למוצרים אחרים. לדוגמא : בשוק המכוניות – מרצדס ממוקמת מעל סובארו, BMW נחשבת למכונית עם הביצועים הטובים ביותר .

מטרת המיצוב היא ליצור תדמית ברורה ללקוחות פוטנציאלים. תדמית שתבדיל אותו ממתחרים ושתספק את צורכיהם ורצונותיהם של הלקוחות.

אם כך, איך מחליטים איך למצב את המוצר ואיך בעצם אפשר לדעת מה נמצא עמוק בתוך הראש של הלקוחות? מיצוב אפקטיבי הוא הדרך שלכם ליצור זהות למוצר שלכם,  לצורך מיצוב ממוקד, על החברה להחליט כמה הבדלים לקדם בפנייתה אל לקוחות המטרה שלה, ומה יהיו ההבדלים שאותם תקדם (תועלות, תכונות). ישנם סוגי מיצוב שונים אמנה את חלקם. לדוגמא: מיצוב לפי תועלת או ערך (רולקס), מיצוב לפי תכונות – וותק, מס' לקוחות, מיקום – איקיאה. מיצוב ביחס למתחרים , מיצוב לפי משתמש- ממוצב הכי טוב לשמוש בפלח מסויים – שיפודי אווזי

יש הבונים את מיצוב המוצר על פי התועלת שהם מעניקים: מסעדה שבה המלצרים גם שרים תפרסם את עצמה כמקום בידור, אחרת תציין את האישים הפוקדים אותה, כלומר תמצב את עצמה כמקום למפגש חברתי. מסעדות ומועדונים מרבים במיצוב תדמיתי של מוצריהם: "הסטייק הטוב ביותר בעיר", "שירות מקצועי", "מועדון לגיל העשרה", "פנויים פנויות",

כשאתה נמצא בתהליך של תכנון אסטרטגי כולל, למיצוב ישנה חשיבות רבה. אתה צריך גם לבחון את מיקום העסק שלך בשוק לעומת המתחרים ובמקביל וכדי להשיג נתח שוק גדול לעשות שימוש במיצוב התפיסתי, במטרה לשפר את תפיסת המוצר בעיני הלקוחות. בעצם השאלה המרכזית היא איך תבנה את התדמית הכוללת שלך הן בעיני הלקוחות שלך והן בעיני המתחרים שלך בתחום.

תהליך המיצוב קודם לתהליך המיתוג. קודם אתה קובע היכן אתה ממצב את המוצר שלך תוך כדי בחינה של המניעים והחסמים לרכישת המוצר שלך והתועלות שהוא אמור להקנות ללקוחות. ולאחר מכן, אתה מגדיר את המותג על כל מרכיביו: שם, מסרים, חזות ועיצוב.

אתה צריך לזכור שהלקוח היום מוקף במוצרים והוא בונה לו את סולם ההעדפות שלו, בהתאם לצרכיו, תוך בחינה של איכות המוצר ומחירו. האיכות בעיני הלקוח שווה מחיר ולכן, אם אתה מוכר מוצר יקר, אתה צריך לשכנע את הלקוח שהמוצר שלך עדיף על פני שאר המוצרים בתחום.

מיצוב אפקטיבי יעניק למוצר שלך זהות מוגדרת בעיני הלקוחות. קח לדוגמה את השמות, "סלון לעיצוב שיער יוסי" לעומת "מספרת יוסי", שני השמות אומרים את אותו הדבר, אך קיימים הבדלי מיצוב בין שני השמות: "מספרת יוסי" ממצב את המספרה כמקום פשוט יותר, ואולי זול יותר, ואילו "סלון לעיצוב שיער יוסי" ממצב את המקום כיוקרתי ואולי מקצועי יותר. בפועל, יכול להיות ששני המקומות יעניקו בדיוק את אותו השירות, אך המיצוב שמעניק השם יהיה שונה בעיני הלקוחות.

השלב הראשון ביצירת מיצוב אפקטיבי הוא להחליט מה העמדה שאתה רוצה שתהיה ללקוח ביחס למוצר או השירות שלך. בנק למשל, ירצה שהלקוח יראה בו מוסד אמין, גמיש ומכובד. אתה צריך לחשוב מה היתרונות שיש למוצר שלך ומה התכונות שמייחדות אותו מהמתחרים. חנות לבגדי מעצבים למשל, תתמקד בהבלטת המקוריות, הייצור היחידני, הצבעים המהפכניים וכדומה.

בשלב השני עליך לחשוב מה הלקוח יחפש בבואו לרכוש את המוצר. על מנת לדבר אל הלקוח בשפה שלו, אתה צריך להכיר אותו. לשם כך, אתה יכול לבצע מדגמים או סקרים, כדי להבין מה ההעדפות של הלקוחות שלך. שיטה זו מאפשרת לקבל מסקנות די מדויקות, מיצוב – תדמית המוצר ביחס למימדים העיקריים (התכונות) שבאמצעותם הצרכן מבחין בין מותגים שונים בקטגוריה מסויימת יותר 

תפקידו של המיצוב הוא לבנות את התשתית ליצירת היתרון התחרותי והבידול של המוצר מול המתחרים, כאשר בסופו של דבר, הלקוח בוחן את כל התכונות של המוצרים הרלוונטיים ומתמצת אותן בשתי שאלות מרכזיות: "מה אני מקבל" ו"כמה אני משלם“. התשובה לשאלה "מה אני מקבל" תשקף את האיכות או התועלת של המוצר בביצועים, בהפעלה, בשימוש ובתוצאות והתשובה לשאלה "כמה אני משלם" תשקף את מחיר הויתור שעל הלקוח לעשות בתחומים אחרים, כדי לספק את הצורך שלו בתחום הרלוונטי.

לסיכום, ההגדרה של מיצוב  היא כיצד נתפס המוצר בעיני הלקוח. כיצד בא לידי ביטוי: – בהבנה של תפיסת התועלות של הלקוחות, – במיצוב המוצרים במוחו של הלקוח ובבניית תמהיל שיווק נכון.

אין תגובות

השאר תגובה

תגובה
Name
Email
Website